Ako fungujú internetové obchody v čase mimoriadnej situácie spôsobenej pandémiou COVID-19? K akým zmenám došlo pri doručovaní tovaru? Môžeme objednať tovar zo zahraničia? Odpovede na tieto a ďalšie súvisiace otázky vám poskytneme v tomto článku.
Vláda SR schválila vyhlásenie núdzového stavu podľa čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z., ktorý platí od 16. marca 2020 od 6.00 h. Od tohto momentu je na obdobie 14 dní (zatiaľ) pozastavený maloobchodný predaj a predaj služieb v prevádzkach, s výnimkou predajní v tomto zozname a internetových obchodov (eshopov) a donáškových služieb. [1]
- potravín, mäsa, chleba a pečiva, ovocia a zeleniny, predajní potravín na osobitné výživové účely pre dojčatá a malé deti a predajní potravín na osobitné lekárske účely,
- lekární, predajní a výdajní zdravotníckych pomôcok,
- drogérie,
- čerpacích staníc pohonných hmôt a palív,
- novín a tlačovín,
- s krmivom pre zvieratá a veterinárnych ambulancií,
- prevádzok telekomunikačných operátorov,
- prevádzok verejného stravovania a stánkov s rýchlym občerstvením,
- prevádzok poštových, bankových a poisťovacích služieb,
Fungujú internetové obchody?
Drvivá väčšina internetových obchodov v záujme poskytovania svojich služieb naďalej funguje a vybavuje objednávky. V mene všetkých internetových obchodov odporúčame, aby ste odľahčili zákaznícke linky a ak to nie je nevyhnutné, zdržali sa telefonického kontaktu. Ak si informáciu aj napriek tomu chcete overiť v konkrétnom eshope, odporúčame skontrolovať informácie uvedené na domovskej alebo kontaktnej stránke. Pre informácie o objednávkach využite hypertextové odkazy, ktoré eshop posiela e-mailom k objednávke.
Môžem online objednať potraviny?
V tomto segmente je situácia oveľa horšia. Problém je hlavne s doručením objednávok. Najznámejší reťazec, ktorý ponúka dovoz potravín, Tesco, v súčasnosti nemá voľný termín na doručenie, a to až do 12.4. V službe edelia.sk od potravín Delia sme rovnako nenašli voľný doručovací termín.
Pokiaľ sa chcete za každú cenu vyhnúť priestoru obchodu a bývate v Bratislave alebo Košiciach, môžete využiť službu “Balíček potravín” od taxislužby Bolt [2]. Budete si však musieť vystačiť so základnými potravinami ako chlieb, mlieko, ryža, cestoviny, šošovica, konzervované strukoviny, ovsená kaša, čaj a podobne. Potraviny si síce vybrať nemôžete, ale službu samotnú chválime, pretože takto Bolt môže pomôcť ľuďom, ktorí nemôžu potraviny navštíviť, či už kvôli rizikovému veku, alebo nariadenej karanténe. Bolt službu prináša s minimálnymi úpravami svojej platformy.
Funguje doručovanie kuriérom alebo poštou?
Slovenská pošta je súčasťou kritickej infraštruktúry štátu, preto služby na pobočkách, ako aj doručovanie zásielok pre zákazníkov, bude naďalej poskytovať, avšak v upravenom režime [3]. Kuriérske služby sú rovnako v prevádzke, no so zvýšenými hygienickými opatreniami.
Všetky doručovacie spoločnosti považujú za dôležité chrániť zdravie ľudí, pričom sa snažia zabezpečiť doručovanie balíkov v rámci normálneho časového režimu. Prísne preventívne hygienické opatrenia musia dodržiavať pracovníci aj subdodávatelia kuriérskych spoločností. Rovnako by sa tieto opatrenia mali vzťahovať aj na prevzatie zásielok od predajcu.
Ako adresáta sa vás týka najmä použitie ochranných pomôcok (rúško alebo alternatíva, odporúčajú sa aj rukavice). V prípade, že nebudete mať ochranné pomôcky, môže vám kuriér odmietnuť vydať zásielku. Objednaný tovar prevezmite v otvorenom priestore pri vozidle kuriéra a nevyžadujte doručenie priamo pred bytové dvere alebo do kancelárie v obchodnom centre.
Ak ste v karanténe, kuriérske spoločnosti požadujú, aby ste ich o tom informovali vopred. My v takom prípade odporúčame vôbec tovar neobjednávať na vašu adresu, ale nechať si balík doručiť k rodine/známemu.
Niektorí dopravcovia stále ponúkajú možnosť platby na dobierku, ale obchodníkom dávajú odporúčania, ktoré majú odkomunikovať s koncovým zákazníkom [4]. U ďalších uhradíte dobierku iba platobnou kartou kuriérovi pri doručení [5]. Eliminovaním nevyhnutného osobného kontaktu kuriéra s príjemcom sa výrazne znižuje možnosť prenosu nákazy a tiež sa urýchľuje proces doručovania balíkov, preto v momentálnej situácii odporúčame platbu kartou v internetovom obchode vopred.
Pozor si dávajte, ak objednávate tovar na firmu. Ak je Vaša prevádzka zatvorená, zabezpečte zmenu adresy alebo kontaktnú osobu, ktorá môže zásielku prebrať na pôvodnej adrese. Rovnako si aj pred odoslaním balíka preverte, či nie je prevádzka alebo firma príjemcu v súčasnosti zatvorená. Neodosielajte balíky do inštitúcií a obchodov, ktoré sú na základe rozhodnutia vlády dočasne uzavreté. Zbytočné posielanie balíkov na adresy, ktoré sú z dôvodov všeobecnej karantény uzatvorené, v tejto náročnej situácii výrazne komplikuje doručovanie iných balíkov.
Ovplyvňujú karanténne opatrenia dodanie tovaru zo zahraničia?
Na základe nariadenia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky [6] je nákladná kamiónová doprava povolená na vnútroštátnych aj medzinárodných trasách s cieľom zabezpečiť zásobovanie obyvateľstva. Aj napriek tomu, že sú hranice uzatvorené pre osobnú dopravu, pre nákladnú tranzitnú dopravu bez ohľadu na štátnu príslušnosť posádky vozidla je prechod cez vybrané hraničné prechody povolený.
Vodiči kamiónov (profesionálni) musia byť vybavení ochrannými prostriedkami. Problémom môžu byť uzatvorené hraničné prechody a zvýšené hraničné kontroly na otvorených prechodoch. Z tohto dôvodu môže dôjsť k oneskoreniu pri dopĺňaní tovaru zo zahraničných skladov.
Rozhodli ste sa objednať tovar cez Amazon alebo eBay a premýšľate nad tým, či vám bude doručený? Hoci uvádzame, že kuriérske spoločnosti aj pošta fungujú a balík vám pravdepodobne s malým zdržaním doručia, odporúčame objednávať tovar zo zahraničia naozaj len v nevyhnutných prípadoch. Predídete tým prípadnej strate balíka kvôli vyťaženiu doručovacích spoločností a najmä minimalizujete riziko kontaktu s nákazou.
Zásielky z oblastí, ktoré sú v tzv. Červenej zóne vám nebudú doručené, ani ich do tejto oblasti neodošlete. Na tomto zozname je Čína, Hongkong, Taliansko, Macao, Mongolsko, Kuvajt, Džibutsko a Líbya. [7]
Buďte ohľaduplní a podporte lokálne obchody
Súčasné obmedzenia a preventívne opatrenia v dôsledku šírenia pandémie koronavírusu sú nevyhnutné a ich dodržiavaním chránime seba aj svojich blízkych. Zostaňte doma a ak je to možné, umožnite home office aj svojim zamestnancom. Pomôžte tým, ktorí našu pomoc teraz najviac potrebujú, podporte svoje obľúbené tuzemské eshopy a reštaurácie z pohodlia domova a pri preberaní zásielok dodržiavajte maximálne hygienické opatrenia.
Referencie
- [1] Prehľad opatrení Ústredného krízového štábu SR - cit. 24.3.2020 https://www.korona.gov.sk/covid-19-prijate-opatrenia.html
- [2] Bolt teraz doručuje potraviny - cit. 17.3.2020 https://blog.bolt.eu/sk/bolt-teraz-dorucuje-potraviny-az-k-dveram/
- [3] Preventívne ochranné opatrenia Slovenskej pošty - cit. 17.3.2020 https://www.posta.sk/stranky/preventivne-ochranne-opatrenia-slovenskej-posty
- [4] GLS Slovakia, Informácie pre zákazníka - cit. 17.3.2020 https://gls-group.eu/SK/sk/informacie-pre-zakaznika
- [5] DPD, Aktuálne opatrenia v súvislosti s koronavírusom - cit. 17.3.2020 https://www.dpd.com/sk/sk/opatrenie-koronavirus/
- [6] Úrad verejenného zdravotníctva Slovenskej republiky, Karanténna vyhláška - cit. 17.3.2020 http://www.uvzsr.sk/docs/info/covid19/ Rozhodnutie_karantena_verejna_vyhlaska09_03.pdf
- [7] UPS, Upozornenia služieb - cit. 17.3.2020 https://www.ups.com/sk/sk/service-alerts.page?id=alert1