Článkov na tému SEO je na internete nespočetné množstvo. Téma je neoddeliteľná od akéhokoľvek podnikania závislého od internetovej stránky. Najviac praktických skúseností na tému SEO by mali mať copywriteri a, samozrejme, SEO špecialisti. Ak si váš web spravujete sami, alebo len s malím tímom ľudí a chcete na web priviesť viac návštevníkov "bezplatne", máme pár tipov na to, ako začať optimalizovať vo vlastnej réžii a nič nepokaziť.
Na úvod sa hodí vysvetliť niekoľko základných princípov a pojmov.
Základné pojmy
Vyhľadávač - Google, Zoznam (v ČR Seznam), Yahoo, Bing a iné, kde môžete zadať hľadaný výraz a vyhľadávač vám zobrazí stránky, ktoré považuje za relevantné.
Kľúčové slovo - hľadaný výraz, alebo inak slovo, spojenie slov, na základe ktorého chcete aby sa vaša stránka zobrazila vo výsledku vyhľadávania.
Náročnosť - často aj konkurencia, známe slovo. Z pohľadu SEO je dôležité urobiť si prehľad, koľko konkurentov podniká v rovnakom segmente. Je potrebné analyzovať, koľko výsledkov sa vo vyhľadávaní zobrazuje na konkrétne kľúčové slovo. Čím viac ich je, tým je náročnejšia cesta do top 3 výsledkov vyhľadávania.
Základné princípy
SEO nie je bezplatné. Hoci som v prvom odstavci uviedol "bezplatne", SEO nie je bezplatné, pretože si neustále vyžaduje investíciu vášho času a často aj dodatočné analytické nástroje, aby ste svoju pozíciu vo výsledkoch Google udržali.
Svoj obsah sa snažte prispôsobiť návštevníkom, nielen Googlu. Snažte sa, aby bol váš text zrozumiteľný, ľahko čitateľný a prehľadný. Nesnažte sa ho za každú cenu prepchať veľkým množstvom kľúčových slov a ich synonymami. Vyhľadávače už dnes dokážu porozumieť kontextu a text prepchatý podobnými výrazmi vyhodnocujú skôr negatívne.
Optimalizujte pre viacero slov na jednej stránke. Lepšie povedané, optimalizujte aj na celú tému, ktorej sa kľúčové slovo týka.
Vyhnite sa s skratkám, ak nie sú rozšírené u cieľovej skupiny. Ak ste si lokálne zaujžívali skratky, ale globálne nie sú zaužívané, používajte radšej celé slovo.
Vyhnite sa skratkám, ak nie sú rozšírené u cieľovej skupiny. Ak ste si lokálne zaužívali skratky, ale globálne nie sú zaužívané, používajte radšej celé slovo.
Základné on-site SEO komponenty
Hlavný nadpis H1 - mal by sa nachádzať na stránke iba 1x. Pomôže návštevníkovi identifikovať, o čom je článok, preto v ňom určite v nejakej podobe použite kľúčové slovo. Zároveň sa ho snažte napísať pútavo a neprezradiť všetko naraz, aby bol človek motivovaný čítať dalej. Výborné sú nadpisy, ktoré sľubujú zaujímavý výsledok a čiastočne predstavíte aj časť svojho know-how alebo dávajú novú vedomosť/skúsenosť: "Ako sme zvýšili návratnosť investície v online reklame o 200%"; "Efektívne tipy na zvýšenie produktivity"; "Knihy, ktoré stoja za prečítanie"...
Nadpis druhej úrovne H2 - ten by sa rovnako ako nadpis H1 mal na stránke vyskytovať iba raz. Môže byť voľným pokračovaním hlavného nadpisu. Ak je to potrebné, môže mať aj 2-3 vety a predstavovať veľmi krátky súhrn toho, čo článok obsahuje.
Podnadpis H3 - môže sa na stránke vyskytovať viackrát a jeho najefektívnejšie využitie je na delenie jednotlivých tematických odstavcov textu.
Vyznačenie slov boldom a italicom - vyznačenie slov alebo slovných spojení robíme najmä tak, aby návštevník pri rýchlom preskenovaní textu mal približnú predstavu o jeho obsahu a zároveň vďaka nim môže nájsť sekciu, ktorá ho najviac zaujíma. V druhom rade vyznačenie kľúčových slov, formátovaním cez bold dáva signál Googlu, že práve na tieto slová chcete upozorniť a ten následne vyhodnocuje ich relevanciu.
Titulka - nadpis vo výsledkoch vyhľadávania, mal by podobne ako nadpis H1 motivovať na prečítanie článku a obsahovať kľúčové slovo. Ideálne, ak je trochu odlišný od hlavného nadpisu. Buďte originálny, môžete použiť aj emojis ?.
Popis - krátky popis vo výsledkoch vyhľadávania. Každá podstránka by mala mať vlastný description. V 2 vetách sa snažte povedať niečo o obsahu. Použite jedno, maximálne 2 kľúčové slová, buďte originálny a snažte sa motivovať k prekliku.
Čo by malo byť obsahom mojich textov
Neexistuje univerzálna odpoveď na túto otázku. Urobte si ale jednoduché cvičenie - vžite sa do kože vášho zákazníka a zamyslite sa nad tým, aké informácie môže hľadať. Môžu to byť informácie v produktových textoch, how-to alebo diy článkoch, návody, prípadové štúdie. Môžete sa inšpirovať obsahom, ktorému sa venuje vaša konkurencia a tému spracovať lepšie, prehľadnejšie. Nebojte sa v článku použiť príklady z praxe a uviesť môžete aj vlastné chyby, z ktorých ste sa poučili. Čitatelia radi vedia, že každý občas zlyhá a že aj tí najlepší sa majú stále čo učiť.
Snažte sa, aby váš výsledný text pôsobil nenútene a aby bol zrozumiteľný. Aj v prípade kľúčových slov platí, že všetkého veľa škodí - používajte ich tam, kde sa to prirodzene hodí a nesnažte sa ich dostať nasilu do každej vety. Uvedomte si, že článok píšete v prvom rade pre ľudí a nie pre robotov a vyhľadávače. Na záver si vytvorený text vždy s odstupom niekoľkých hodín (ideálne na druhý deň ráno) prečítajte. Nie nadarmo sa hovorí, že ráno je múdrejšie večera