Ešte pred dvoma mesiacmi bolo slovo home office v slovenských firmách niečo medzi urážkou, prekliatím a činnosťou tak odpornou, že sa jej meno nesmelo ani vyslovovať. Koronavírus, resp. ochorenie COVID-19 a následná eskalujúca globálna pandémia, však rozdala karty úplne nanovo na celej zemeguli.
A tak sa aj na Slovensku spustila digitálna revolúcia a všade, kde to čo i len trochu išlo (resp. kde to procesy dovolili) sa rýchlo prešlo na prácu z domu. Pre tých, ktorí doteraz o home office snívali, sa tak sen stal skutočnosťou, no ako to už býva, po pár týždňoch sme všetci zistili, že aj v raji občas prší a aj najlepšia vec na svete má svoje muchy.
To čo na fotkách z fotobánk a v článkoch z business časopisov vyzeralo ako úžasne strávený čas, plný šťastia, zábavy a produktívneho ošiaľu, je v skutočnosti boj na život a na smrť so samým sebou a svojou pracovne-temnou stránkou.
Bez dozoru sa jednoducho hreší ľahšie a prokrastinácia, ako je známe, nechodí po horách, ale po ľuďoch. Niekto si zvykol, iný zasa túžobne očakával povolenie prísnych karanténnych opatrení, aby sa mohol vrátiť do práce. V čase písania tohto článku sa situácia na Slovensku pomaly začína stabilizovať, uvoľňujú sa opatrenia a mnoho spoločností už opäť umožňuje zamestnancom pracovať z kancelárií.
Sme však presvedčení, že napriek tomu si mnoho firiem, a tiež mnoho zamestnancov, uvedomí, že svoju prácu dokážu ľudia robiť efektívne aj z domu. Aj my sme sa za tie dva mesiace, čo sme pracovali z home office, naučili kopec vecí, o sebe, ale aj o tom, ako ten nápor, ktorý nás všetkých doma valcoval zvládnuť. Spísali sme preto niekoľko rád, ktoré pomáhali nám a budeme radi, ak pomôžu aj niekomu inému. Tu sú:
Udržujte bojového ducha a disciplínu
Je ľahké začať, pár dní vydržať a potom zhasnúť ako sviečka vo vetre. Aby sa vám to nestalo, je veľmi dôležité udržať si rituály a návyky z práce. Zabudnite na to, že budete pracovať v pyžame hneď po zobudení. Neprospeje to pracovnému nasadeniu ani hygiene. Nikto od vás nechce, aby ste si obliekli kostým alebo sako, ale formálnejší odev ako vyťahaný spací úbor, má pozitívne účinky na chuť do práce. Ak ste zvyknutý ráno si v kuchynke uvariť kávu, urobte to aj doma, dostanete svoj mozog do rutiny, ktorú pozná, kde mu je dobre a odkiaľ sa mu nebude chcieť odísť.
Nastavte si pracovný režim
V kancelárii začínate o ôsmej? Tak začínajte o ôsmej aj doma. Žiadne vylihovanie do pol deviatej, žiadne ešte 5 minút. Určiť si pevné časové hranice a buďte na seba tvrdý. Fungujte tak, ako ste mali zaužívané v práci. Alebo aspoň čo najpodobnejšie. Rovnako dôležité je však tiež vypnúť prácu v čase, kedy bežne končievate. Časopis Forbes vo svojom vlastnom prieskume zistil, že najväčší problém, ktorý majú ľudia s prácou z domova je ten, že nikdy poriadne neskončí a nad pracovnými vecami rozmýšľajú aj vo voľnom čase. Nerobte to, utnite to, keď je čas.
Rozplánujte si deň
Plánovanie nikdy nebolo také dôležité, ako pri práci z domu. Plánujte všetko čo sa dá. Vaše podvedomie vás za to bude milovať a vy budete vedieť, ako na tom počas dňa ste. Niekto plánuje najťažšie úlohy hneď ráno, iný sa nechce stresovať hneď po zobudení a začína niečím ľahším. Je jedno do ktorej skupiny patríte, dôležité je ráno, alebo predchádzajúci večer naplánovať svoje pracovné úlohy. Prokrastinácia potom nebude mať šancu. Plánujte detailne, aj tie najmenšie činnosti. Uvidíte ako vášmu egu prospeje, keď si začnete úspešne odškrtávať splnené úlohy.
Vyhraďte si miesto na prácu
Doma si vytvorte pracovný kút, kde budete počas home officu iba pracovať. Zvyknite si na to, že je to teraz vaša kancelária a zábava do nej nepatrí. Rozdeľte si byt na pracovné a oddychové zóny. V žiadnom prípade nikdy nepracujte z postele, gauča, ani vášho obľúbeného kresla. Váš mozog sa musí naučiť oddychovať a ak budete pracovať z postele, nebudete sa mať celý deň počas tvrdej driny kam tešiť. Neberte to na ľahkú váhu. Oddych je to najdôležitejšie čo budete, mimo práce, doma robiť.
Rodine vysvetlite, že hoci ste doma, ste v práci
Pracovať z domu a mať malé deti je niečo čo bezdetní nemajú nikdy šancu pochopiť. Žiaden človek, ktorého denne nebudí dupot malých bosých nôh na dlážke, si nevie predstaviť čoho všetkého je schopné odhodlané, hladom trpiace dieťa. Veľmi jednoducho vám dokáže rozvrátiť aj ten najlepšie poskladaný plán. Žiaľ na toto neexistuje žiadne rýchle riešenie. Chce to iba čas, trpezlivosť a denno-denné vysvetľovanie, že mamina/tatino teraz pracuje a naozaj si nemá čas kresliť, ani hádzať loptu, keď práve zachraňuje tohto mesačné firemné cashflow. Rodine vysvetlite odkedy dokedy pracujete, prečo pracujete a nájdite nejaký kompromis, s ktorým bude súhlasiť aj váš partner.
gif from giphy.com
Striedajte intenzívnu prácu s krátkym oddychom
Domáce prostredie a sústredenie sa na prácu to je téma na ďalších 10 článkov. Je oveľa ťažšie sa sústrediť, keď sú Facebook, YouTube či Netflix tak blízko a šéf tak ďaleko. Ale aj na toto existuje dosť hackov. Nám sa veľmi osvedčilo zavedenie hodinových blokov. Počas nich napríklad 45 – 50 minút pracujte bez vyrušovania a zvyšok času si doprajte krátky oddych. Netrieštite tak svoju pozornosť. Aby ste to mali ešte ľahšie, existuje niekoľko šikovných techník, ako tento režim nastoliť, napríklad Pomodoro. Vyskúšajte, nič za to nedáte.
Využívajte smart aplikácie
Samozrejme, dopriať si 10 minút oddychu neznamená, že máte ísť na sociálne siete a tam čítať a písať príspevky o tom, aká je práca z domu ťažká. Naopak, sociálnym sieťam, ale aj spravodajským portálom sa počas najaktívnejších hodín vyhýbajte, rozhodia vám pozornosť a zamestnajú mozog nepodstatnými vecami. Ťažko sa vám bude zasa ponárať do práce. Na to, aby ste sa dokázali najväčším online lákadlám vyhnúť slúži niekoľko aplikácií, ktoré vám ich dočasne zablokujú. Dobré skúsenosti máme napríklad s aplikáciou Freedom, nastavíte si čo chcete zablokovať, na ako dlho a môžete pracovať. A áno, aby sme nezabudli, zablokujte si tie weby aj na mobilných zariadeniach, tu sa na žiadne čítovanie nehrá.
Neprestávajte komunikovať s kolegami
Aj keby ste boli priam modelový introvert, časom vám sociálne kontakty začnú chýbať. Sedieť doma a neustále ťukať do klávesnice, bez toho, aby ste nemali kontakt aj s niekým iným ako rodinou vašej produktivite neprospeje a psychická únava vám na dvere zaklope skôr ako by ste čakali. Nezanedbávajte preto komunikáciu s vašim tímom, či kolegami. Nemyslíme tým len klasické písanie cez Skype, Slack, alebo Teams. Naplánujte si raz, dvakrát za týždeň aj videohovory. Uvidíte ako dobre vám padne, keď uvidíte kolegov, sú na tom rovnako ako vy. Tímová súdržnosť sa buduje spoločným prechodom cez ťažké časy a tak sa rozprávajte, pokojne chvíľu aj o mimopracovných témach. Dôležité je, aby ste v tom neboli sami.