Open source e-commerce verzus riešenie na mieru: ktoré bude výhodnejšie pre vás? |

Open source e-commerce verzus riešenie na mieru: ktoré bude výhodnejšie pre vás?

Rok 2020 nám všetkým naplno ukázal silu a benefity e-commerce, teda predaja produktov a služieb prostredníctvom e-shopov. Pre mnohých podnikateľov to bol impulz, aby konečne zrealizovali kompletnú, alebo aspoň čiastočnú transformáciu svojho podnikania do online sveta. Pokiaľ nad vlastným e-shopom uvažujete aj vy, k dispozícii máte dve cesty, ktorými sa môžete vydať: 

  1. open source alebo SaaS (Software as a Service) riešenie
  2. tvorba e-shopu na mieru. 

Na to, aby ste si vedeli custom a open source riešenie objektívne porovnať, poďme sa na ich hlavné plusy a mínusy pozrieť podrobnejšie. 

Open source a SaaS e-commerce 

Podľa redakcie Techradar sa v roku 2020 najväčšej obľube tešili open source a SaaS e-commerce riešenia Shopify, BigCommerce, Wix a Woocommerce, menšie percento trhu pokrývajú riešenia ako Magento, BigCommerce, či Yahoo Store. Každé z týchto riešení prináša množstvo odlišností a vlastných funkcií, no jedno majú spoločné - dostávate už hotový balík základného kódu e-shopu, či už zadarmo, alebo za malý poplatok. Tento kód následne prostredníctvom jednoduchého správcovského prostredia, implementácie tém a pluginov, upravujete do podoby vášho vytúženého e-shopu. 

Výhodou open source riešenia (napríklad, Woocommerce) je skutočnosť, že celý kód e-shopu máte k dispozícii, beží na vašom serveri a môžete ho neobmedzene upravovať. Ak sa rozhodnete SaaS riešenie (napríklad, Shopify), dostanete prístup na platformu bežiacu na serveroch poskytovateľa, svoj e-shop si môžete jednoducho prispôsobovať, no nemáte prístup ku kódu. Teda, možnosti úprav sú výrazne obmedzené tým, čo vám poskytovateľ SaaS riešenia dovolí.  

Výhody open source a SaaS e-commerce

  1. Cena. Niektoré open source e-commerce riešenia, napríklad Woocommerce, sú dostupné úplne zadarmo. Woocommerce si nainštalujete do Wordpressu, pričom zaplatiť musíte len za niektoré témy alebo pluginy. Pokiaľ však nechcete, mnohé témy a pluginy si viete stiahnuť aj zadarmo a minimalizovať tak celkové náklady na vybudovanie e-shopu doslova na pár eur. Platené e-commerce riešenia, napríklad Shopify, síce vyžadujú istú vstupnú investíciu, no tá sa pohybuje v desiatkach eur. 
  2. Jednoduché možnosti úprav. V rámci open source riešenia získate celú funkčnú kostru e-shopu, ktorú si len modifikujete podľa svojich predstáv. Väčšinu úprav si jednoducho „vyklikáte“, náročnejšie úpravy však môžu znamenať nutnosť vstúpiť do samotného kódu, čo umožňujú len open-source e-commerce riešenia. Funkcionality e-shopu môžete neustále dopĺňať a upravovať pomocou niekoľkých klikov, respektíve, inštalácie nových pluginov. 
  3. Veľké komunity a možnosti podpory. Open source e-commerce systémy majú milióny priaznivcov po celom svete, ktorí si navzájom pomáhajú, vytvárajú nové pluginy a hľadajú spôsoby, ako z daného systému vyťažiť čo najviac. V prípade akéhokoľvek problému tak viete rýchlo nájsť adekvátne riešenie, stačí svoj problém hodiť do Googlu. 

Nevýhody open source a SaaS e-commerce

  1. Obmedzené možnosti prispôsobenia. Hoci open source e-commerce systémy si viete prispôsobovať svojim predstavám pomerne jednoducho, nie všetky detaily môžete upraviť tak, ako by ste chceli. Pri mnohých komplikovanejších požiadavkách musíte vstupovať do samotného kódu a upravovať ho. V takomto prípade sa už open source riešenie postupne mení na custom riešenie a za úpravy musíte zaplatiť nemalé peniaze. 
  2. Komplikovanejšia integrácia niektorých prvkov. Prepojiť open source e-shop s niektorými platobnými bránami, analytickými a marketingovými nástrojmi môže byť komplikované a výsledná funkcionalita nemusí zodpovedať vašim predstavám. 
  3. Zhoršená funkcionalita pri vysokej záťaži. Open source a SaaS e-commerce riešenia sú naprogramované robustne tak, aby dokázali každému poskytnúť široké možnosti konfigurácie a úprav. Avšak, vďaka množstvu prebytočného kódu sa e-shopy stávajú pomalými a nezvládajú veľké prílivy návštevníkov. Integrácia nových funkcií, produktov a aplikácií môže znamenať ďalšie spomalenie webu, ktoré odrádza potenciálnych zákazníkov a obmedzuje vaše možnosti rozrastať projekt do väčších rozmerov. 

E-commerce riešenie na mieru

V prípade custom riešenia nie ste limitovaní ničím, jedine schopnosťami firmy, ktorej tvorbu svojho e-shopu zveríte do rúk. E-shop na mieru sa buduje kombinovaním predpripravených riešení s kódom na mieru, všetko tak môže byť do posledných detailov prispôsobené účelu obchodu a vašim požiadavkám. 

Výhody e-commerce na mieru

  1. Všetko v jednom balení. To, čo pri open source systémoch musíte riešiť pluginmi a externými aplikáciami, získavate v prípade custom e-commerce riešenia zakomponované priamo v základom kóde. Môžete si do neho nechať integrovať akékoľvek funkcie a prvky, aké sa vám len páčia. Vďaka „čistému kódu“ dokáže e-shop fungovať efektívnejšie, plynulejšie a rýchlejšie. 
  2. Jednoduchá správa e-shopu. Administrátorské rozhranie si môžete nechať prispôsobiť svojim požiadavkám, aby bola pre vás správa e-shopu čo najjednoduchšia a najrýchlejšia. E-shop je možné priamo prepojiť s externými systémami, vďaka čomu mnohé procesy bežia automaticky, bez vašich zásahov a potreby manuálneho vkladania údajov. 
  3. Profesionálna podpora. Pri akomkoľvek probléme stačí zavolať developerom, aby ho za vás vyriešili, nemusíte sa o nič starať. Developeri veľmi dobre poznajú kód a fungovanie webu, riešenie problémov je tak jednoduché a rýchle. Vy sa nemusíte trápiť žiadnym vyhľadávaním riešení na internetových fórach, či zháňaním ľudí, ktorí by vám pomohli. 

Nevýhody e-commerce na mieru

  1. Cena. Vývoj nového e-shopu od nuly vás určite nebude stáť len pár stoviek. Pri riešeniach na mieru sa jednoducho treba vždy pripraviť na vyššie poplatky. 
  2. Dôvera v developera. Tvorbu e-shopu na mieru by ste mali zveriť do rúk overenej a spoľahlivej firmy. Môže sa stať, že niektorí poskytovatelia e-commerce riešení na mieru nedokážu odhadnúť, do akých rozmerov projekt narastie. Časom vám tak začnú chýbať rôzne funkcionality, vývojári ich nevedia operatívne pridať, vám uteká čas a e-shop sa vám doslova rúca pred očami. V takých situáciách vám neostáva nič iné, ako vymeniť pôvodného dodávateľa. Vždy je však lepšie takýmto situáciám predchádzať už na začiatku. Od developerov si pred dohodnutím spolupráce vyžiadajte referencie a ukážky predchádzajúcich projektov, aby ste mali istotu, že svoj e-shop zverujete do rúk profesionálom. 

Záver

Vždy si vopred ujasnite, čo od svojho e-shopu očakávate. Mnohým podnikateľom, ktorí chcú predávať len v menších množstvách a nepotrpia si na pokročilejšie funkcionality, často postačí lacnejšie open source alebo SaaS e-commerce riešenie. Pri investícii sa však pozerajte aj do budúcna. S rastom e-shopu sa začnú objavovať nové požiadavky, ktoré už open source alebo SaaS riešenia nemusia zvládať. 

Napríklad, vznikne potreba pridať stovky alebo tisícky nových produktov, ktoré predsa nebudete vkladať ručne – bude nevyhnutná čo najefektívnejšia automatizácia. Zvýšia sa aj vaše požiadavky na rýchlosť webu, možnosť optimalizácie UX, vkladanie rôznych reklamných formátov, či špeciálnych ponúk. Pri náraste počtu objednávok sa neraz objaví aj množstvo platieb bankovým prevodom, ktoré nebudete stíhať sledovať a zíde sa vám prepojenie e-shopu s bankou. Nehovoriac o prípadných reklamáciách, ktorých evidencia môže byť v prípade open source a SaaS riešení časovo náročnejšia a menej prehľadná. 

Na prvý pohľad vyššia investícia do e-commerce riešenia na mieru sa tak skôr či neskôr môže odraziť na výraznej časovej úspore a jednoduchších možnostiach rozrastať váš projekt do väčších rozmerov, čo sa v konečnom dôsledku prejaví aj na rýchlejšej návratnosti investície. Pri výbere optimálneho e-commerce riešenia pre vás tak vždy starostlivo zvážte všetky aspekty.

Predošlý článok Nastavenie zľavových kampaní v e-shope 16. November 2020
Ďalší článok Ako znížiť bounce rate vášho webu? 06. March 2021
Dominik Parajka

Dominik Parajka

Som technologický nadšenec a už 4 roky sa pohybujem vo svete online projektov. Neustále zbieram nové skúsenosti, analyzujem dáta a vymýšľam inovatívne veci. So svojimi poznatkami sa následne rád delím prostredníctvom blogových článkov, v ktorých sa snažím čitateľovi priniesť čo najlepšiu pridanú hodnotu.