Checklist: je váš e-shop pripravený na vianočnú sezónu? |

Checklist: je váš e-shop pripravený na vianočnú sezónu?

Pýtate sa, prečo by ste ako prevádzkovateľ e-shopu mali vlastne Vianociam venovať zvýšenú pozornosť? Podľa dát Adobe Analytics narástol počas vianočných sviatkov v roku 2020 obrat e-shopov po celom svete o 32 % v porovnaní s rokom 2019. Samozrejme, značnú úlohu v tom zohrala pandémia, no narastajúci záujem o online vianočné nákupy zaznamenávame už niekoľko rokov. Toto obdobie je špecifické tým, že ľudia sú ochotní míňať svoje peniaze viac ako v ktorejkoľvek inej časti roka. 

Vianočné sviatky sú tak skvelou príležitosťou na to, aby ste sa ešte viac dostali do povedomia ľudí a navýšili svoje tržby. Je tu však jeden háčik – presne rovnako rozmýšľajú všetci ostatní majitelia e-commerce biznisov. Prípravu na vianočnú sezónu preto netreba nechávať na náhodu. Na čo sa zamerať a čo nevynechať? 

Pripravte si marketingovú stratégiu 

Nezáleží na tom, či si marketing robíte sami, alebo ho nechávate na agentúru. V oboch prípadoch by ste si mali v dostatočnom predstihu pripraviť plán vianočného boja. Overte si, že v ňom budú zahrnuté nasledujúce dôležité body. 

1. Máte reklamy, ktoré zaujmú? 

Banner so sobom či Santa Clausom je síce pekný, no sám o sebe vašich potenciálnych zákazníkov neprinúti, aby u vás nakúpili. To, čo skutočne predáva, je TEXT. 

A je tu ešte jedna dôležitá vec – konzistentnosť. Jednotlivé reklamy si vždy naplánujte vopred tak, aby na seba navzájom nadväzovali. Určite si jednu nosnú myšlienku, ktorá ich bude vzájomne prepájať. Vďaka konzistentnej komunikácii budú ľudia v záplave všetkých tých vianočných reklám stále schopní spoznať vašu značku. Budú vnímať vaše hodnoty a stanete sa pre nich zapamätateľnými. 

Zároveň je dôležité vzbudiť pozornosť. Človeku musíte dať dôvod, aby spomedzi ďalších 20 vianočných reklám klikol na tú vašu. Čo funguje? 

  • Ak je to vo vašich možnostiach, počas sviatkov poskytnite zákazníkom dopravu zdarma a túto skutočnosť zreteľne zvýraznite na webe aj vo všetkých reklamách. Ľudia milujú dopravu zadarmo! Štúdia Statista ukázala, že vyše 70 % zákazníkov e-shopov považuje dopravu zadarmo za významný aspekt, ktorý ovplyvňuje ich nákupné rozhodnutie. 
  • Garantujte, že tovar doručíte do 23. decembra. Povedzte o tom ľuďom všade, kde sa dá. Samozrejme, len pokiaľ to naozaj dokážete splniť. 
  • Poskytnite zľavu. Stačí 5 či 10 %. Ľudia proste zbožňujú zázračné slovká „zľava“ a „akcia“ a keď ich vidia v rámci reklamy, sú oveľa ochotnejší kliknúť na ňu. 
  • Vymyslite autentický a originálny nápad, ktorý si ľudia zapamätajú a odlíši vás od konkurencie. 

2. Používate remarketing? 

Štatistiky ukazujú, že v priemere 90 – 95 % všetkých návštev e-shopov neskončí nákupom. Dôvodov môže byť hneď niekoľko – potenciálny zákazník si len chcel spraviť prehľad o cenách, ide si ďalej porovnávať vaše produkty s konkurenciou, prípade ho sortiment jednoducho neoslovil. 

Našťastie, na tento problém existuje účinné riešenie - remarketingové kampane. Tie nastavíte tak, aby sa zobrazovali ľuďom, ktorí prišli na váš web, ale nevykonali konverziu. Majú takéto kampane zmysel? Jednoznačne áno! Štúdia Criteo ukázala, že človek, ktorý uvidí remarketingovú reklamu, je až o 43 % viac otvorený konverzii ako niekto, komu sa zobrazí vaša reklama prvýkrát. Pri remarketingových kampaniach je dobré využívať stratégie z 1. bodu tohto checklistu – vzbuďte pozornosť, prezentujte benefity, buďte originálny! 

3. Pripomínate zákazníkom zabudnuté produkty v košíku? 

Veľmi často sa stáva, že potenciálny zákazník si vo vašom e-shope vloží produkty do košíka, no potom ho niečo vyruší a odíde preč. Niektorí ľudia sa vrátia a nákup dokončia, veľké percento potenciálnych zákazníkov však už naspäť nepríde. Čo s nimi? 

Pripomeňte sa im! Môžete využiť moderné push-notifikácie, prípadne e-mail. Dáta spoločnosti Moosend hovoria za všetko. E-mailové notifikácie ohľadom zabudnutého tovaru v košíku majú v priemere až 10,7% mieru konverzie. A to je naozaj solídne číslo na to, aby ste takéto pripomienky začali posielať. 

Priorita číslo 1: e-shop s jednoduchou cestou k nákupu 

Môžete mať aj ten najdokonalejší marketing pod slnkom, ľudia môžu klikať na vaše reklamy ako diví, no celý úspech vám dokáže ľahko prekaziť malá technická nedokonalosť na vašom e-shope. Najmä pred vianočnými sviatkami je mimoriadne dôležité preveriť si, že vaše online prostredie je v 100% kondícii, pripravené zvládnuť veľký nápor návštevníkov. 

O nakupujúcich zákazníkov vás môže obrať viacero faktorov. Zároveň existuje množstvo účinných metód, ako zvýšiť konverzie e-shopu. V rámci vášho predvianočného checklistu by ste si mali prejsť najmä nasledovné technické aspekty webu, aby ste mali istotu, že vašim návštevníkom poskytnete čo najlepšie podmienky na nákup. 

1. Rýchlosť webu

Načíta sa váš web dlhšie ako 2 sekundy? Podľa štatistík, ktoré uvádza Neil Patel, kvôli tomu môžete prísť až o vyše 50 % zákazníkov. Rýchlosť v čase sviatkov zohráva mimoriadne dôležitú úlohu. Všetci majú veľa vybavovačiek, koncoročných pracovných povinností, no zároveň chcú tráviť čas s rodinou a priateľmi. A náladu si rozhodne nenechajú pokaziť e-shopom, ktorý sa dlho načíta. Jednoducho ho zavrú a idú ku konkurencii. 

Rýchlosť vášho webu si môžete otestovať napríklad cez Google Seach Console. Ak vidíte nedostatky, zverte svoj e-shop do rúk profesionálom a nechajte si ho optimalizovať, aby načítanie zabralo čo najmenej času. 

2. Preč so zbytočnosťami

UX vášho webu musí byť počas vianočného náporu (no nielen počas neho) na špičkovej úrovni. Chaoticky rozmiestnené tlačidlá, neprehľadné menu, rôzne bezvýznamné bannery a prvky, ktoré zbytočne odpútavajú pozornosť. Na prvý pohľad drobnosti, pre návštevníkov vášho webu vážne problémy. Dajte si ho pred Vianocami do poriadku! 

3. Zjednodušte proces objednávky 

Ľudia nenávidia zdĺhavé vypĺňanie objednávkových formulárov. A viete, čo neznášajú ešte viac? Keď sa musia kvôli objednávke registrovať. Skráťte objednávkový formulár na čo najmenšiu veľkosť. Nežiadajte zbytočne veľa osobných údajov, vypýtajte si len tie, ktoré naozaj potrebujete. 

4. získavajte spätnú väzbu od zákazníkov

E-shop, ktorý je už nejakú dobu na trhu, má určite dostatočne veľkú databázu zákazníkov. Mnohí z nich pritom nakupujú pravidelne. Títo ľudia majú na vašu spoločnosť svoj názor. Vedia, čo sa im (ne)páči a ktoré veci by sa dali zlepšiť. Tak prečo to nevyužiť? Pošlite vašim zákazníkom formulár s niekoľkými dobre naformulovanými otázkami a za jeho vyplnenie im poskytnite odmenu. Napríklad, zľavový kupón. 

Získate tak cenné dáta z prvej ruky pri pomerne nízkych nákladoch. Zákazníkom ukážete, že vám na nich záleží a na základe odpovedí môžete optimalizovať jednotlivé prvky marketingu alebo technickej stránky vášho webu. 

5. 100% responzivita 

Na záver snáď to najdôležitejšie. Všimnite si vo vašom Google Analytics, koľko používateľov navštevuje váš web z mobilného telefónu. S takmer stopercentnou istotou môžeme povedať, že to bude vyše 50 %. A hádajte čo. Keď sa v smartfóne váš e-shop zobrazuje akosi divne, grafika je natvrdo preseknutá, text rozdelený uprostred slov a produkty sú nelogicky rozhádzané, váš potenciálny zákazník odíde rýchlosťou blesku. 

Uistite sa, že vaša stránka je 100% responzívna a na všetkých typoch zariadení sa zobrazuje bez problémov. Pokiaľ máte akékoľvek pochybnosti o technickej funkčnosti vášho e-shopu, nechajte si ho radšej pred Vianocami skontrolovať. Radi sa vám na neho pozrieme aj my. Niekedy tie najmenšie technické detaily e-shopu robia veľké rozdiely v tom, na čom záleží – na spokojných zákazníkoch. Štedré sviatky, priatelia! 

Predošlý článok Google Core a Page experience update 2021 – na aké zmeny sa treba pripraviť? 29. July 2021
Ďalší článok Google plánuje zrušenie cookies tretích strán: je dôvod na paniku? 09. November 2021
Dominik Parajka

Dominik Parajka

Som technologický nadšenec a už 4 roky sa pohybujem vo svete online projektov. Neustále zbieram nové skúsenosti, analyzujem dáta a vymýšľam inovatívne veci. So svojimi poznatkami sa následne rád delím prostredníctvom blogových článkov, v ktorých sa snažím čitateľovi priniesť čo najlepšiu pridanú hodnotu.