Google Core a Page experience update 2021 – na aké zmeny sa  treba pripraviť? |

Google Core a Page experience update 2021 – na aké zmeny sa treba pripraviť?

Napriek tomu, že Google má na trhu prakticky monopolné postavenie, vývojári neustále pracujú na zlepšovaní používateľského zážitku. Svet internetu sa veľmi rýchlo mení a vyhľadávanie Google musí na tieto zmeny promptne reagovať. Preto je každých niekoľko mesiacov predstavovaný update algoritmov, ktorý zasahuje weby po celom svete. Tento rok je aktualizácia algoritmov naplánovaná na jún až august, pričom dôjde k viacerým dôležitým zmenám. Toto by ste o nich mali vedieť. 

Zmeny v rámci Google Core update 

Google Core pozostáva zo sietí algoritmov, ktoré priamo ovplyvňujú pozície stránok vo vyhľadávaní. Jeho aktualizácia je tento rok tak trochu špecifická. Pôvodne mala byť predstavená skôr, avšak kvôli istým problémom bola presunutá až na jún a júl. Vychádza v dvoch častiach, pričom prvá bola nasadená už v priebehu júna. Druhá časť, ktorá prichádza v júli, prinesie dodatočné zmeny a upraví niektoré funkcie prvého updatu. 

Ak vás zaujímajú konkrétne zmeny, sklameme vás. Fungovanie Google algoritmov je prísne tajenou skutočnosťou a hoci poznáme niektoré z princípov ich fungovania, presné úpravy v rámci aktualizácie nám vývojári neprezradia. To, ako konkrétne update ovplyvní weby, nám preto ukáže až čas. 

Treba sa obávať? 

Z minulosti vieme, že niektoré updaty Google algoritmov môžu mať pomerne výrazný vplyv na indexáciu stránok vo vyhľadávaní. Jednoducho, pokiaľ váš web nespĺňal niektoré z nových kritérií, mohol sa vo výsledkoch vyhľadávania posunúť na oveľa nižšie pozície, čo negatívne ovplyvnilo organickú návštevnosť. Tentokrát sa však podľa slov vývojárov Google netreba ničoho obávať. Najnovšia aktualizácia prináša len drobné zmeny, ktoré by nemali razantne ovplyvniť pozície webov vo vyhľadávaní. Pokiaľ ste doteraz spĺňali všetky kritériá, s najväčšou pravdepodobnosťou vás Core update prakticky nijako neovplyvní. 

Ale, je tu jedno ale. A tým je Page experience update, ktorého vplyv už môže byť výraznejší. 

Zmeny v Page experience update 

Google dbá na to, aby na popredných miestach vyhľadávania zobrazoval relevantný obsah. Jednotlivé weby vyhodnocuje na základe viacerých faktorov a priraďuje im pozície. Medzi tzv. ranking faktory doteraz patrili najmä kľúčové slová a URL štruktúra, ale Google si všímal aj stovky ďalších aspektov. 
Page experience update, ktorý sa začal nasadzovať v polovici júna a naplno začne fungovať koncom augusta tohto roka, však v tomto smere prináša značnú zmenu – čoraz dôležitejšiu úlohu bude zohrávať používateľský zážitok. Ten pozostáva z 5 hlavných atribútov: 

  • použiteľnosť v mobilných zariadeniach
  • bezpečnosť webu
  • HTTPS certifikát
  • používateľský zážitok z reklám
  • Core web vitals. 

Všetky z týchto faktorov boli Googlom zohľadňované aj doteraz, okrem Core web vitals. Práve ten je najväčšou novinkou v rámci Page experience update. 

V čom spočíva Core web vitals?  

Core web vitals pozostáva z 3 metrík, ktorých úlohou je vyhodnotiť „zdravie“ webu a používateľský zážitok. Patria sem nasledovné:

  • Rýchlosť načítania (LCP – largest contentful paint) sleduje, ako rýchlo sa vykresľujú jednotlivé elementy webu. Google stanovil benchmark na načítanie obsahu stránky na 2.5 sekundy. 
  • Interaktivita (FID – first input delay) vyhodnocuje, ako rýchlo zareaguje vaša stránka po tom, čo používateľa vykoná nejaký input. Napríklad, keď klikne na tlačidlo. Benchmark stanovený Googlom je 100 milisekúnd. 
  • Vizuálna stabilita (CLS – cumulative layout shift) sleduje, ako sa mení obsah webu počas načítania. Častým problémom môžu byť obrázky, ktoré nemajú definovanú výšku. Používateľ chce kliknúť na nejaký prvok na vašej stránke, no v tej milisekunde sa dokončí načítanie obrázku a obsah pod prstom (alebo kurzorom) sa posunie. Obsah je tak nestabilný a kazí používateľský zážitok, čo Google, samozrejme, hodnotí negatívne. Benchmark Googlu v rámci CLS je nastavený na 0.1. 
LCP
FID
CLS

Skontrolujte si svoj web 

Možno sa pýtate, ako vlastne zistiť rýchlosť načítania, interaktivitu alebo vizuálnu stabilitu vášho webu. Riešenie ponúka samotný Google v rámci Search Console. Tu nájdete prehľadné vyhodnotenie, ako váš web spĺňa jednotlivé faktory. Pokiaľ vidíte, že niektorý z Core web vitals atribútov je slabší, je potrebné vykonať zmeny na vašich stránkach. 

Aj samotný Google prináša tipy, ako upraviť váš web, aby jednotlivé faktory bezchybne spĺňal. Avšak, niekedy môže byť komplikované vyhodnotiť presnú príčinu, prečo sú Core web vitals atribúty na vašom webe podpriemerné. Aby ste mali istotu, že Page experience update negatívne neovplyvní vašu pozíciu vo vyhľadávaní, nechajte si svoje stránky prekontrolovať a optimalizovať. V tomto smere vám radi podáme pomocnú ruku.

 

Predošlý článok 7 účinných spôsobov, ako zvýšiť konverzie e-shopu 09. June 2021
Ďalší článok Checklist: je váš e-shop pripravený na vianočnú sezónu? 21. September 2021
Dominik Parajka

Dominik Parajka

Som technologický nadšenec a už 4 roky sa pohybujem vo svete online projektov. Neustále zbieram nové skúsenosti, analyzujem dáta a vymýšľam inovatívne veci. So svojimi poznatkami sa následne rád delím prostredníctvom blogových článkov, v ktorých sa snažím čitateľovi priniesť čo najlepšiu pridanú hodnotu.