To, že pandémia korona vírusu výrazne akcelerovala prechod z klasických foriem predaja na e-commerce, stihol postrehnúť už asi každý podnikateľ. Rýchla transformácia zákazníckych návykov však so sebou priniesla viacero zmien a nových požiadaviek, ktorým musia prevádzkovatelia obchodov čeliť.
Štatistiky hovoria jasne. Podľa prieskumu Oberlo zaznamenali počas roku 2020 niektoré odvetvia e-commerce rast v stovkách percent. Napríklad, e-shopy predávajúce ochranné prostriedky (rúška, respirátory a podobne) zvýšili svoje obraty v priebehu pár týždňov až o 807 %. Medzi najviac rastúce e-commerce odvetvia patril aj predaj toaletných papierov/kozmetiky (231 %) a trvanlivých potravín (87 %). Samozrejme, s pokračujúcou pandémiou a rôznymi formami „lockdownov“ si o niekoľko desiatok percent polepšili aj e-shopy predávajúce elektroniku, oblečenie a športové potreby.
E-commerce a jeho exponenciálny rast
Je potrebné poznamenať, že rast e-commerce rozhodne nie je podmienený len pandémiou. Keď sa pozrieme na staršie štatistiky, tak záujem zákazníkov o nakupovanie na internete každým rokom exponenciálne stúpal. Podľa prieskumov Statista boli obraty amerických e-shopov v roku 2016 na úrovni 1,915 miliárd dolárov, no v roku 2018 to už bolo 2,86 miliárd dolárov. V aktuálnej dobe presahujú hranicu 4 miliárd dolárov ročne a odborníci sa zhodujú, že toto číslo už bude naďalej len stúpať. Na Slovensku bol rast e-commerce o niečo pomalší, v roku 2019 obrat z online predaja dosiahol 1,3 miliardy eur. V budúcnosti však môžeme očakávať vývoj, ktorý bude veľmi podobný tomu americkému.
Prečo chcú zákazníci nakupovať online?
Nebyť pandémie, ktoré faktory zákazníkov najviac motivujú uprednostniť nákup cez e-shop pred kamennou predajňou? Na túto otázku hľadala odpoveď štúdia Global Online Consumer Report, ktorá prišla na nasledovné zistenia. V zozname uvádzame dôvody spotrebiteľov na nákup v e-shope, od najčastejšieho po najmenej častý.
- možnosť nakupovať kedykoľvek, 24 hodín denne, 7 dní v týždni
- jednoduché porovnávanie cien
- lepšie ceny
- úspora času a komfort nákupu bez potreby cesty do obchodu
- väčší výber produktov
- možnosť dopravy zadarmo
- jednoduchšia kúpa ťažko zohnateľných tovarov
- vyhnutie sa davu ľudí a radom pri pokladni
Ktoré faktory stále lákajú zákazníkov do kamenných predajní?
Napriek veľkému boomu e-shopov však zákazníci stále majú dôvody, prečo navštevovať kamenné predajne. Opäť ich uvádzame usporiadané od najčastejšieho po najmenej častý.
- možnosť chytiť si produkt do ruky, vidieť ho na vlastné oči
- možnosť vyskúšať si tovar
- obava, že doručenie z e-shopu bude trvať príliš dlho
- príliš drahá doprava z e-shopu
- produkt je príliš cenný/drahý, obava z objednania na diaľku
- zábava a socializácia pri fyzickej návšteve obchodu
- možnosť overiť si originalitu produktu
- jednoduchší proces vrátenia tovaru
- nedôvera v zabezpečenie e-shopu
- možnosť priamej komunikácie s predavačom
Mnohé z predností kamenných predajní sa však snažia prinášať aj e-shopy. Napríklad, možnosť podrobne si pozrieť a na diaľku vyskúšať produkt prostredníctvom virtuálnej reality. S výberom poradia odborníci z call centra a zákazníci sa už často nemusia obávať ani vrátenia tovaru, ak im nesadne. Čoraz viac e-shopov má s dopravcami uzatvorené zmluvy, vďaka ktorým je priamo v balení objednávky návratový lístok umožňujúci jednoducho daný tovar poslať späť. V konečnom dôsledku tak výhody nakupovania v kamenných predajniach pomaly ale isto miznú.
Najpopulárnejšie odvetvie e-commerce
Ohliadnuc od lockdownu a zatvorených obchodov, niektorým sektorom sa viac darí v e-commerce sfére, pri iných zákazníci stále vyhľadávajú kamenné predajne. Z prieskumu slovenského magazínu Forbes vyplývajú nasledovné výsledky:
Na internete zákazníci najčastejšie nakupujú módu, kozmetiku, obuv, knihy, produkty súvisiace s hobby a voľným časom, elektroniku a športové potreby.
Kamenné predajne sú vyhľadávané predovšetkým pri nákupe nábytku a dekorácií, DVD a videohier, potravín a nápojov, doplnkov do auta, liekov a hračiek.
V dôsledku aktuálnej situácie sa však už aj sektory, v ktorých dominovali kamenné predajne, začínajú presúvať do online sféry. Očakávať tak postupne môžeme rastúcu prevahu online nákupov vo všetkých odvetviach.
Nakupovanie cez hlasových asistentov – (ne)ďaleká budúcnosť?
Transformáciou do e-commerce vývoj predaja zďaleka nekončí. Mnohé firmy pracujú na riešeniach, ktoré umožnia nakupovať z domu bez toho, aby ste sa museli dotknúť klávesnice či smartfónu. Hlasoví asistenti, napríklad Amazon Echo, už teraz podporujú nákup formou hlasových povelov. Túto funkciu kvôli obmedzeným možnostiam využívajú len približne 2 % používateľov, no v budúcnosti sa očakáva rastúci záujem o takúto formu kúpy produktov.
Benefitom nakupovania cez hlasových asistentov je najmä úspora času. V roku 2018 spustili britské železnice Virgin Trains možnosť nákupu lístkov cez Amazon Alexa. Celý proces kúpy lístku trval namiesto 7 minút len 2, čo mnohí zákazníci ocenili. K nákupom cez hlasových asistentov sa dokonca prikláňajú aj automobilky. Tie sú pripravené hlasových asistentov vo vozidlách optimalizovať tak, aby ste cez nich mohli bezpečne kupovať produkty aj za jazdy. Vďaka rýchlemu vývoju je veľmi pravdepodobné, že takýto formát nakupovania sa čoskoro rozšíri a budeme sa s ním stretávať čoraz častejšie.