Webová stránka je súčasťou prakticky každého novodobého projektu. V niektorých prípadoch je na nej dokonca postavené celé podnikanie. Práve preto je výber správneho názvu domény a samotného projektu tak dôležitý. Ako pri jeho tvorbe postupovať a na čo si dávať pozor?
Pri vymýšľaní názvu domény by ste mali brať do úvahy viacero aspektov. Nesprávne zvolená kombinácia písmen a koncovky domény môže vyústiť do zlej reputácie projektu, nemožnosti vybudovať zapamätateľnú značku a v neposlednom rade aj do zbytočných “naťahovačiek” s inými podnikateľmi, ktorí danú kombiáciu znakov majú registrovanú ako trademark.
Na začiatok pár základných pojmov. Povedzme, že máte značku vlastného baru Moe's a budete mu vytvárať web moesbar.com. Doména prvej úrovne (laicky povedané, koncovka), je časť názvu, ktorá sa nachádza za bodkou. V tomto prípade, „.com“. Označuje sa anglickou skratkou TLD (Top Level Domain). Doména druhej úrovne je súbor písmen, ktorý je pred bodkou, teda v našom prípade “moesbar”. Táto časť je kriticky dôležitá pre jednoduchú rozoznateľnosť vášho projektu. Môže ňou byť názov vašej značky, prípadne slovo charakterizujúce vaše podnikanie a obsah webu.
Voľba domény prvej úrovne
Hoci výber domény druhej úrovne sa často prezentuje ako dôležitejší, doména prvej úrovne nie je o nič menej podstatná. V dnešnej dobe sa stretnete s 3 hlavnými druhmi TLD.
- gTLD: touto skratkou sa označujú generické domény. Patria sem domény s 3 a viac znakmi, napríklad .com, .info, .net, .org, ale aj exotickejšie moderné možnosti (.bid, .online, .tech, .men a podobne). Úlohou týchto koncoviek je reprezentovať činnosť daného projektu alebo segment, v ktorom pôsobí. Generickú doménu si môže bez akýchkoľvek obmedzení registrovať ktokoľvek. Výnimkou sú tzv. grTLD (generic restricted Top Level Domain). Napríklad, koncovka .gov, ktorá je vyhradená pre vlády krajín.
- ccTLD: do tejto kategórie patria koncovky v podobe kódu krajiny. Napríklad, .sk, .de a podobne.
- sTLD: táto skratka reprezentuje sponzorované generické domény. Tie sú spravované veľkými svetovými korporáciami a využiť ich vedia len projekty, ktoré pôsobia v danom segmente. Napríklad, koncovku .aero môžu niesť len weby pôsobiace v sektore leteckej dopravy.
Netradičné koncovky domény a ich vplyv na SEO
Kým koncovky .com či .org sú už dlhé roky zaužívané, exotické domény ako .tech sa začali objavovať len nedávno. To viedlo k otázkam, či takéto koncovky nemôžu negatívne ovplyvniť pozíciu webu vo vyhľadávaní. Samotný Google tvrdí, že jednotlivé koncovky domén nijako nemenia pohľad algoritmu na daný web. Napriek tomu by ste si však mali dávať pozor.
Štúdia portálu Bluecoat totižto zistila, že mnohé z exotických koncoviek sú negatívne vnímané samotnými používateľmi. Jedná sa napríklad o .zip, .review, .country, .science či .work. Problémom je, že tieto domény prvej úrovne sú často využívané stránkami posielajúcimi nevyžiadanú poštu. V používateľoch vzbudzujú pochybnosti, preto na weby s takýmito koncovkami radšej neklikajú. A to už SEO webstránky ovplyvní. Keďže niektorí ľudia budú váš web považovať za nedôveryhodný, prídete o množstvo návštev, získate menej zdieľaní a vaša cesta na prvé priečky vo vyhľadávaní bude veľmi náročná.
Aká doména prvej úrovne bude najlepšia pre vás?
Ak plánujete s vaším projektom pôsobiť v rámci Slovenska, odporúčame voliť klasické ccTLD, teda v našom prípade, .sk. V prípade, že s projektom chcete pôsobiť medzinárodne, overenou koncovkou je .com. Tá v ľuďoch vzbudzuje pocit dôvery, takže ňou nikdy nič nepokazíte. Nanešťastie, nájsť .com doménu, ktorú nikto nevlastní, je dnes už takmer nemožné. Častejšie sa stretnete s prípadom, že doména má vlastníka a je na predaj. Cena však môže začínať na stovkách eur, pri lukratívnejších názvoch až tisíckach eur.
Exotickejšie koncovky odporúčame voliť len v prípade, že sa vyslovene hodia k vášmu projektu a váš web vďaka nim nebude pôsobiť nedôveryhodne. Napríklad, ak máte portál zameraný na technológie, koncovka .tech môže byť dobrým nápadom. Pomocou netradičnej koncovky môžete vymyslieť aj originálny názov celej domény, napríklad, moes.bar. V takomto prípade vám exotická koncovka dopomôže k lepšej zapamätateľnosti názvu projektu.
Voľba domény druhej úrovne
V minulosti platilo, že ak ste ako názov domény druhej úrovne použili hlavné kľúčové slovo vášho projektu (napríklad, kadernictvobratislava.sk), výrazne to pomohlo zlepšiť pozíciu webu vo vyhľadávaní. Tieto časy sú už ale dávno preč. Kľúčové slovo v doméne síce môže trochu zlepšiť SEO, no žiadne zázraky nečakajte. Najnovšie algoritmy Google kladú oveľa väčší dôraz na značku a jej obľúbenosť. Značka, ktorú ľudia sami od seba vyhľadávajú, je pre Google silným SEO faktorom a môže výrazne pomôcť k zlepšeniu pozície vo výsledkoch vyhľadávania
Čo z toho vyplýva? Do názvu domény sa snažte zakomponovať vašu značku. V ideálnom prípade by značka nemala obsahovať zdvojené písmená a pomlčky. Taktiež dbajte na to, aby jej súčasťou neboli znaky, ktoré sa inak píšu ako vyslovujú. To vám môže spôsobiť značné problémy pri propagácii. A, samozrejme, snažte sa voliť názov, ktorý je dobre zapamätateľný a ľahko sa vyslovuje. Platí jednoduché pravidlo – čím kratší, tým lepšie.
Pomôžte si umelou inteligenciou
Ak ešte nemáte vymyslenú vlastnú značku, ktorú by ste integrovali do názvu domény, s nápadmi vám môžu pomôcť aj inovatívne online nástroje. Napríklad, Namelix.com. Ten funguje na používateľsky jednoduchom princípe – nahodíte do neho hlavné kľúčové slová týkajúce sa vášho projektu a systém vám následne automaticky vygeneruje návrhy názvov značky a loga. Tie si viete filtrovať a upravovať podľa vašich predstáv. Keď budete mať názov, už si stačí len zaregistrovať doménu s vhodnou koncovkou a budovanie projektu sa môže začať.